Direct naar content

Tien tips in de Week van Werkstress

Wist je dat maar liefst één op de zeven werknemers burn-outklachten heeft (CBS)? Dit kan ontstaan als je veel en langdurig druk op je werk ervaart en je werk-privébalans uit het oog verliest. Ook in de zorg is de werkdruk een grote uitdaging. Daarom hebben we tijdens de Week van de Werkstress van 13 t/m 17 november a.s. tien praktische tips voor je opgesteld om werkstress te verminderen en je werk-privébalans te verbeteren.

  1. Ontdek je energiebronnen: bijvoorbeeld het contact met collega´s, zelf bedenken hoe je je werk doet, het vertrouwen en de waardering van je werkgever. Er zijn tal van zaken die kunnen bijdragen aan je werkplezier. Gebruik de bijbehorende checklist om je bewust te worden van deze energiebronnen. Ga naar de checklist.
  2. Reflecteer op jouw energiegevers en –vreters: alleen al door je af te vragen waar je energie van krijgt, vergroot je je bewustwording. Bewustwording is de eerste stap. Daarna kun je gericht aan de slag met energievreters vermijden en energiegevers stimuleren. Gebruik de checklist om energiegevers te vergroten.
  3. Neem initiatief: als je weet wat je energie geeft, kun je taken en activiteiten organiseren die hiermee in lijn zijn. Bespreek met collega’s en je leidinggevende wat er mogelijk is en zoek ook kansen om je energiebronnen in je privéleven te vergroten. Stel een plan op.
  4. In gesprek over werkbalans: het is belangrijk om open gesprekken te voeren met collega’s en je werkgever over werkdruk en balans. Dit draagt bij aan een gezonde werkomgeving en kan langdurige uitval voorkomen. Met de aanpak InBalans zoek je naar oplossingen voor uitdagingen rondom werkdruk. Je creëert bewust ruimte om met elkaar ervaringen te delen. Dit doe je onder begeleiding van professionals van IZZ en InHealth. Ga naar de aanpak InBalans.
  5. Zen met zuster Inge: Inge Schonewille-Koopman, een ervaren verpleegster en Stress Release expert, deelt in een reeks van vijf korte filmpjes tips en ervaringen voor zorgmedewerkers met betrekking tot stress, aandacht, vitaliteit, mindfulness, werkgeluk en een positieve omgang met patiënten. Bekijk de videoserie Zen met Zuster Inge
  6. Werk met aandacht: medewerkers die zich gezien en gehoord voelen en de ruimte krijgen om een bijdrage te leveren, gaan met plezier naar hun werk en houden het langer vol. Lees deze tips voor het creëren van voldoende “aandachtsmomenten” in je dagelijkse werk en geef zowel collega’s als patiënten oprechte aandacht. Lees de tips.
  7. Investeer in een goede nachtrust: een goede nachtrust kan wonderen verrichten. Probeer eens vroeg naar bed te gaan. De volgende ochtend voel je je geweldig en lijken uitdagingen minder groot. Werk je nachtdiensten? Maak dan gebruik van de Goedenachtapp, speciaal ontworpen voor zorgmedewerkers. Download de app in de Apple Store of via Google Play.
  8. Praat positief tegen jezelf: verminder stress door in de derde persoon tegen jezelf te praten, bijvoorbeeld: “Maaike, je krijgt die administratie vandaag sowieso af – je hebt nog vijf uur voor dat verslag.” Dit klinkt misschien vreemd, maar het kan binnen enkele seconden stress verminderen, omdat je jezelf in een ander perspectief plaatst.
  9. Gebruik de Japanse Ontspanningstechniek: Bekijk deze eeuwenoude Japanse kalmeringstechniek om stress direct te verminderen. Bekijk de video voor eenvoudige instructies.
  10. Gebruik lavendel: het ruiken van lavendel verlaagt namelijk je hartslag en vermindert angst. Lavendel verhoogt namelijk je GABA-niveau. Dat zijn neurotransmitters die je een ontspannen gevoel geven. Zorg ervoor dat je altijd een lavendelproduct bij de hand hebt voor ontspanning.

Lerend netwerk: dialoogvoering binnen een open en veilige omgeving

Kom op 19 september naar de bijeenkomst van het lerend netwerk over het belang van dialoogvoering.

Lees verder

Lerend netwerk: leidinggeven aan positieve gezondheid en eigenaarschap

Kom op 27 juni naar de bijeenkomst van het lerend netwerk over leidinggeven aan positieve gezondheid en eigenaarschap.

Lees verder

Lerend netwerk: de rol van leiderschap in de toekomst van ggz

Kom op 30 mei naar de bijeenkomst van het lerend netwerk over de rol van leiderschap in de toekomst van de ggz.

Lees verder